#TYDEN ~ Týdenní přehled @rychlofky
#TYDEN k poslouchání
Dobrý den, volá vám vaše banka. Nebo taky možná ne.
3
0:00
-13:32

Dobrý den, volá vám vaše banka. Nebo taky možná ne.

3
Transcript

No transcript...

Tohle téma tu už dlouho čeká v “todo” pro čtvrteční #tyden k poslouchání. A on je čtvrtek, lámu si hlavu s tím o čem mluvit. A taky jestli vůbec mluvit, chtěl bych se přepnout do “letního režimu”. Ale nakonec proč ne, tohle téma je zajímavé a mohu si ho škrtnout. Proč nechci aby volali a proč nevěřím, že mi volá Raiffeisen bank. Opět v podobě kterou si můžete poslechnout, nebo komplet přečíst.

To se takhle jednoho dne ve sluchátku ozvalo: Dobrý den, Raiffeisen Bank, hovořím s Danielem Dočekalem?

Dostali jsme se do stavu, kdy internet a telefony jsou plné podvodníků vydávající se za banky, nabízejících investice, kryptoměny, tvářící se jako že je váš účet v ohrožení. A lidé jim na to ochotně skočí a přicházejí o stovky tisíc až miliony. Není to ani poprvé co o podobných věcech mluvím, viz například Zapamatujte si: Když něco (na Internetu) prodáváte, kupující platí vám. Ne vy jemu! a Phishing, rhybaření a jak lidé přicházejí o peníze z účtu či účty na Facebooku

Banky by měly dnes moc dobře chápat, že klientům nelze jen tak telefonovat a klienty by měli pro změnu prostě vzít na vědomí, že když jim volá “jejich banka”, tak je nejlepší rovnou zavěsit. Mohou za to ale nejenom výše uvedené záplavy zlodějů a podvodníků ale i (nejen) banky samotné.

Nekonečné obtěžování přes telefon z minulosti vybudovalo zásadní nedůvěru a také neochotu. Ač jste navoláváčům opakovaně říkali “nepřeji si abyste mi již volali”, nic se nestalo. Příště vám volali znovu.

Není to ale jenom o bankách. Mobilní operátoři jsou další “ohrožená skupina”. Včera opět telefonát “Dobrý den, tady Vodafone, mluvím s Danielem Dočekalem?”. V zábavném rozhovoru jsem se od toho člověka navíc dozvěděl, že nesmím nechtít aby mi volal, protože moje číslo je veřejně dostupné a on mi tedy může volat.

Ne, Vodafone to určitě nebyl. Bývají to ti co se snaží přeprodávat tarify a za konkrétního operátora se pouze vydávají. A je skutečně běžné, že jsou drzí a agresivní.

Ostatně v květnu totéž:

Včera někdo vola. A že "Dobrý den, tady Vodafone. , mluvili jsme spolu před měsíci".

Říkám, ne, nemluvili.

A on, že "jsem vám připravoval nabídku, říkal jste že se mám ozvat později".

Já na to, "ne, nepřipravoval"

A on "Ale ano, připravoval, mám to tady poznamenané"

Tak mu říkám, "ne, nemáte, nikdy jsme spolu nemluvili a nechci s vámi mluvit"

A on "No dobře, tak na shledanou"

Já na to, "ne, sbohem"

Šmejdi co dřív prodávali hrnce ...

Ale zpět k bankám. Pokud si chcete telefonovat s vlastní bankou, něčím jako vlastním “bankéřem", tak byste to měli být vy, kdo ten hovor uskutečňuje. A banky? Ty by měly umožnit ověření toho, že případný hovor je skutečný, opravdu s bankou. Někde jsem to dokonce už zahlédl, využívá se k tomu mobilní aplikace - v té je možné zjistit, že si voláte právě s někým od nich. A ne s dalším šmejdem

Celé je to vlastně dost smutné a nešťastné. Telemarketing postupně proměnil trh k tomu, že lidé nesnáší volající, co něco po telefonu nabízí. Telemarketéři si za to ale nakonec vlastně mohou sami. Agresivní volání, automatické vytáčení, bezohledné časování, ignorování žádosti o “nevolejte mi”, nevychování nevolávači.

A záplava šmejdů telemarketing dorazila.

Co mimochodem jako člověk můžete dělat, pokud se objeví nějaký ten nevyžádaný telemarketingový telefonát?

Můžete je nezvedat. Jsou i fajn aplikace, které předem upozorňují na profláknutá čísla. Řeč je o tom v tipu Co je to robocall, proč je to (v USA) tak zásadní problém a jak se bránit otravnému telemarketingu

Můžete je zvedat a pak je buďto proklít a poslat někam. Nebo, což je lepší, si s nimi povídat. O čemkoliv, o ničem. Můžete jim pustit muziku. Jako takovou nějakou formu boje proti tomu, chcete-li. Budete je totiž zdržovat, oni nebudou moci volat, nebudou plnit plán, no prostě atd.

No, každopádně, neřvěte na ně, jsou to jen lidé, kteří si vybrali špatnou práci. Zkuste jim říci, ať si najdou jinou a prostě se rozlučte a zavěste.

A volá-li vám “vaše banka”? Já jim zpravidla řeknu něco o tom, že jim nevěřím, že jsou “moje banka” a že kdyby to byla opravdu moje banka, tedy Raiffka, tak ta přece není tak hloupá, aby mi volala.

Konec. Dnešního povídání. #tyden k poslouchání vychází zpravidla ve čtvrtek a je to partyzánština, raw. Nemám na to studio, ale baví mě to. Tak vás snad taky.

Poslouchat ho můžete zdarma, ale připomenu, že #TYDEN za 5 USD měsíčně/50 USD ročně nabízí nedělních 20 tisíc znaků e-mailem česky a dokonce i anglicky. A taky nějaký ten extra obsah pro platící.

Prima léto

3 Comments
#TYDEN ~ Týdenní přehled @rychlofky
#TYDEN k poslouchání
#TYDEN je nedělní newsletter, #TYDEN k poslouchání je občasný podcast. Další experiment, protože experimentů není nikdy dost. IT/C, socnety, bezpečnost, aplikace, hardware, soukromí. Na Spotify, Google, Pocket Castss i Apple Podcasts.
"Živě" na Twitteru @rychlofky. Nedělní e-mailing i podcast je ZDARMA, předplatné můžete využít pro podporu vydávání. Předplatitelé získají rozšířenou verzi nedělního e-mailingu.